Een scheiding brengt vaak een behoorlijke dip in het geluksgevoel (zie ook de rouwverwerkingscurve). Extra interessant dus om te zien welke factoren je meer geluk brengen. Dit artikel is gebaseerd op de volgende bronnen:

  1. Geluk – The World Book of Happiness. Hierin vertellen 100 geluk-wetenschappers uit de hele wereld alles over geluk. Elke wetenschapper is gevraagd om in drie pagina’s een samenvatting te geven van zijn onderzoek naar geluk. Een echte aanrader dus.
  2. Blue Zones. Dit zijn vijf hele bijzondere plekken op de wereld, waaronder Ikaria in Griekenland en het Italiaanse Sardinië. Mensen in deze Blauwe Zones worden relatief oud, tot vaak wel 100 jaar. Er is veel onderzoek gedaan naar de specifieke omstandigheden, die deze bijzondere plekken met elkaar gemeen hebben.

Kan je geluk beïnvloeden?

Allereerst wat wetenswaardigheden. Geluk is voor ca. 50% genetisch bepaald. De ene mens voelt zich dus gemiddeld genomen gelukkiger dan de ander. Niets aan te doen.

Omstandigheden bepalen vervolgens 10% van ons geluk. Deze omstandigheden hebben vaak een tijdelijk effect. Krijg je bijvoorbeeld een lichamelijke handicap, dan blijkt dat de meeste mensen zich na een tijdje aan de situatie aanpassen en hun oude geluksgevoel terugkrijgen. Hetzelfde geldt overigens ook als je een groot bedrag in de loterij wint.

Het goede nieuws is dat resterende 40% door onszelf kan worden beïnvloed. En … gelukkige mensen leven gemiddeld zeven jaren langer en gezonder.

Welke zes dingen kan je concreet doen?

Hieronder volgt een opsomming van de zes belangrijkste factoren die geluk verhogen. Deze factoren staan op volgorde van vermelding. Hoe vaker vermeld in The World Book of Happiness, hoe hoger in deze lijst:

  1. Met stip op nummer één met ruim 36 vermeldingen staat een groot en actief sociaal netwerk van familie, vrienden, bekenden en collega’s. Tijd die je investeert in verbinding met de mensen om je heen, lijkt dus het beste besteedt.
  2. De gedeelde tweede plaats (23 vermeldingen) heeft beide te maken met een soort innerlijke staat van zijn.
    1. De ene betreft aspecten als tevredenheid, acceptatie, bescheidenheid en dankbaarheid.
    2. De andere laat zich samenvatten in “Always look at the bright side of life”. Hoeveel tijd en energie steek je in negatieve zaken en hoe vaak kies je ervoor om je aandacht te richten op het positieve? Blijf je hangen in problemen of kom je in actie en zie je het als uitdaging?
  3. Persoonlijke ontwikkeling volgt met 20 vermeldingen. Zit je bijvoorbeeld vaak passief op de bank TV amusement te consumeren, dan leidt dat tot minder geluk. Terwijl actieve zelfontplooiing door bijvoorbeeld workshops, yoga, mindfulness, leidt tot meer geluk. Dit is de weg van zelfinzicht en bewustwording naar verandering en bekwaamheid.
  4. Het volgende betreft het hebben van een doel/ passie in je leven (19 keer). Dit geeft richting en zingeving aan je leven. Het kan van alles zijn, zoals bijvoorbeeld je werk, een vrijwilligerstaak, moestuin of hobby.
  5. Geld is een hele bijzondere vermelding op deze lijst. Er zijn 17 onderzoeken, die allemaal stellen dat geld niet gelukkig maakt. Interessant genoeg, schatten veel mensen in dat hun geluk grotendeels door geld wordt bepaald, terwijl onderzoek uitwijst dat dit maximaal 3% is. Alleen als je geldzorgen hebt en niet kunt voorzien in je basisbehoeften, leidt meer geld tot meer geluk. Alle andere toenames van geld, leiden slechts tot een tijdelijke geluksbeleving.
  6. De zesde vermelding (16 keer) kan worden samengevat als een actief en gezond leven. Dit aspect is ook een belangrijke rode draad in de Blue Zones en bestaat uit de volgende aspecten:
    1. Gezond eten (weinig calorieën, geen of weinig vlees, af en toe vis, veel groente, bessen, noten en af en toe een glas rode wijn wordt hier genoemd);
    2. Voldoende slaap;
    3. Veel laag-intensief bewegen (dus geen intensieve sporten, maar juist de hele dag door veel lichamelijk actief zijn).

Persoonlijke noot

Zelf heb ik in 2013 een voettocht gemaakt van ruim 3.000 km van Nieuwegein naar Santiago de Compostela. Deze tocht heb ik als een hele intense, eenvoudige en gelukkige periode ervaren. Het leven bestond uit ’s ochtends wakker worden, rugzak inpakken, zon zien opkomen, hele dag buiten in de natuur wandelen, prachtige ontmoetingen, slaapplek zoeken, kleren wassen, eten en slapen. Elke dag een nieuw avontuur.

Ik ben hier meer over mezelf te weten gekomen, waaronder de volgende twee zaken:

  1. Het weer wisselde van extreem zonnig, tot bewolkt naar dagenlang regen. Dit maak je heel bewust mee als je 10 tot 12 uur per dag buiten wandelt. Naar verloop van tijd ben ik een sterke parallel gaan ervaren met mijn gemoedstoestand. Zat ik even in een dipje, dan gebeurde er de volgende dag iets geweldigs. Zat ik even op een top, dan sloeg dat gerust twee dagen later weer om. Hieruit heb ik geleerd dat er geen goed of slecht ‘weer’ bestaat en elk weertype sowieso verandert. Ik hecht me daardoor minder aan fijne momenten en laat me ook minder meeslepen door vervelende momenten.
  2. Drie-en-halve maand heb ik letterlijk uit mijn rugzak geleefd. Deze rugzak heb ik dagelijks met me meegedragen. Als ik constateerde dat ik een ding niet gebruikte, gaf ik het weg of stuurde het per post terug naar huis. Al mijn ‘bezit’ heb ik letterlijk ervaren als ballast, hoe minder hoe beter. Gelukkig en tevreden met twee paar sokken, twee broeken, twee T-shirts, één trui, wat toiletspullen en een slaapzak. In de twee jaar na mijn terugkeer heb ik bijvoorbeeld geen nieuwe kleding kunnen kopen. Stond ik al eens in een winkel, dan dacht ik “heb ik dit echt nodig?” en kocht vervolgens niets.

Wat kan jij morgen veranderen om op termijn meer geluk en gezondheid in je leven te brengen?

Voor ondersteuning bij een scheiding met kinderen kan vrijblijvende een afspraak worden maken. Ons primaire werkgebied is Nieuwegein, IJsselstein, Vianen, Houten en Utrecht. We maken graag tijd vrij voor een kennismaking.